The Hunger Games (2008,
Scholastic Press)
Kuten aiemmin uhkasin, luin nyt sitten
tämänkin nuorten dystopiascifin ja kirjoitin siitä. Collinsin huippusuositusta
kirjasta on tehty myös elokuva ja tulossa on jatko-osaan perustuva
jatko-osakin.
Amerikan jälkeläisessä
Panem-valtiossa alistettuja hallitaan Nälkäpelillä. Siinä
jokainen kahdestatoista aikoinaan kapinoineesta alueesta luovuttaa
joka vuosi kaksi teini-ikäistä, tytön ja pojan, julmaan
tappopeliin hallitsevan kansanosan viihdykkeeksi. Nuoret viedään
areenalle, jossa he joutuvat selviytymään tappamalla toisiaan; vain
yksi voi jäädä voittajana henkiin.
Katniss Everdeen joutuu areenalle
kuusitoistavuotiaana, kun hän ilmoittautuu vapaaehtoiseksi
pelastaakseen arvalla valitun nuoremman sisarensa. Toinen alueelta 12
valittu on leipurin poika Peeta Mellark. Heidät kuljetetaan
pääkaupunkiin Capitoliin, jossa lyhyen harjoittelujakson jälkeen
heidät syöstään metsäiselle taisteluareenalle muiden ”pelaajien”
kanssa. Tappaminen voi alkaa.
Katnissin ja Peetan välille
kehitellään myös romanttisia kuvioita: Peeta ilmoittaa
televisokameroiden edessä olleensa jo pitkään pihkassa Katnissiin.
Romanssin kohtalo näyttää kuitenkin synkeältä, kun molemmat ovat
joutuneet mukaan Nälkäpeliin.
Tarina kulkee Katnissin kertomana.
Se on melko sujuvasti kirjoitettu ja imaisee helposti mukaansa.
Leffan nähneenä voin sanoa, että sen juoni noudattelee aika
uskollisesti kirjaa, joten varsinaisia yllätyksiä ei tullut
vastaan. Silti jännitys piti otteessaan.
Kirjaan on saatu ahdettua monenlaisia
aineksia: tietysti seikkailua ja toimintaa, mutta myös esimerkiksi
prinsessamuuttumisleikkiä ja tyttökirjamaisia juttuja. Melkeinpä
tuntuu, että Collins on vilkaissut nuortenkirjahyllyä ja tehnyt
niiden keittämiseen käytetyistä aineksista listan, jota on sitten
käyttänyt oman työnsä reseptinä. En tiedä, pitäisikö siitä
yllättyä vai ei, mutta lopputulos toimii.
Nyt tekee mieli verrata tätä
oikein kunnolla Koushun Takamin Battle Royaleen.
Siinä idea on siis melko samanlainen: koululuokallinen nuoria
viskataan saarelle tappamaan toisiaan kunnes vain yksi on jäljellä.
Hitusenhan näitä jo vertailin – Nälkäpeli-leffan
perusteella – aiemmassa kirjoituksessani.
Selvennykseksi: lyhennän tästä eteenpäin Hunger Gamesin
HG:ksi ja Battle Royalen
BR:ksi
Yhtäläisyyksiä löytyy pääidean
lisäksi myös pienemmistä yksityiskohdista. Juonissa on monia
samanlaisia jippoja ja kommervenkkejä, jopa epäilyttävän paljon.
Esimerkiksi tyttöpoikaparin asettaminen keskiöön ja jonkinlaisen
rakkaustarinan kehittely, jopa sen kolmiodraamallisuus, jossa
kolmantena osapuolena on joku poissaoleva. HG:ssä
se on kotiin jäänyt Katnissin metsästäjäkaveri Gale, BR:ssä
heti alussa kuollut Yoshitoki. Molemmissa kapinoidaan tai ainakin
halutaan kapinoida hallitsevaa järjestelmää ja yhteiskuntaa
vastaan. Molemmissa pelialueita hallitaan jollain tavalla ylemmältä
taholta ja kuolleista tiedotetaan tietyin väliajoin. Yksittäisiä
juonenkäänteitäkin löytyy, mutta en niitä nyt tässä rupea
paljastamaan.
Hahmojen välille
voi melkein laittaa yhtäläisyysmerkkejä. Tietysti päähenkilöistä
löytyy samanlaisia piirteitä, mutta myös sivuhahmoissa voi havaita
käytetyn samoja kaavoja. On mentorityyppejä, jotka ovat kokeneet
pelien julmuuden jo aiemmin ja voivat nyt opastaa nuorempiaan, on
hulluja psykopaattitappajia, on autettavia tai sellaisia, jotka
haluavat auttaa muita, on pelin ulkopuolella olevia perheitä ja
pelinjohtajapahiksia.
Samanlaisuuksien
puiminen on kuitenkin tylsää.
Paljon hedelmällisempää on miettiä, mikä näissä kahdessa saman
teeman variaatiossa on erilaista, sillä oleellisia eroja aiheen
käsittelyssä kyllä löytyy.
Yksi tärkeä ero
on se, että HG on selkeästi yhden tytön sankaritarina. BR:ssä on
toki keskiössä muutama hahmo, mutta siinä kerronta jakautuu
selvästi laajemmalle. Jokainen luokan 42 oppilaasta tavataan,
jokaisella on nimi ja jonkinlainen persoonallisuus tai ainakin
sellaisen tynkä. HG ei anna kaikille tapettaville edes nimeä saati
sitten juuri mitään muutakaan ominaisuutta. He jäävät pelkiksi
raadoiksi, jotta väkimäärä areenalla vähentyisi.
Oleellinen syy
tähän kai on se, että HG käyttää minäkerrontaa, kun taas
BR:ssä on kaikkitietävä kertoja. Kertojana Katniss – kuten myös
henkilönä – on melko itsekeskeinen. Häntä ei paljoa kiinnosta
muiden tekemiset, jos ne eivät mitenkään vaikuta häneen itseensä.
Kovien olojen kasvattamana sankarittarena hän on kylmä ja
laskelmoiva, mutta ei täysin tunteeton, mikä käy parhaiten ilmi
hänen suhteessaan pikkusiskoonsa Primiin. Katniss on kuin joku
soturiprinsessa tai metsästyksen jumalatar.
Kerronnan
keskittymiseen liittyy tavallaan myös se, miten uhrattavat nuoret on
valittu mukaan tappopeleihin. Molemmissa sattumanvaraisuudella on oma
osansa, mutta eri tavoin. HG:n teinit tulevat eri alueilta, kun
jokaiselta alueelta arvotaan tyttö ja poika. Nämä kaksi saattavat
tuntea toisensa, mutta muita osallistujia he eivät ole koskaan
aiemmin tavanneet. BR:n asetelma on astetta julmempi: saarelle
heitetään kokonainen sattumanvaraisesti valittu koululuokka, eli
ystävät joutuvat tappamaan toisiaan. Silloin testataan ystävyyden
lujuutta ja luottamusta, silloin saadaan selville lähimpien ihmisten
perimmäinen luonne äärimmäisessä stressitilanteessa. Kerronnan
kohteena on enemmän koko luokan tarina kuin yhden ihmisen kohtalo.
Ehkä
selvin näitä kahta erottava ominaisuus on kuitenkin suhde
ulkomaailmaan. BR:n saari
on oma pienoismaailmansa, sieltä ei ole mitään yhteyksiä ulos.
Tarina alkaa siitä, että luokka on jo bussissa matkalla kohti
saarta, vielä tietämättöminä kohtalostaan. Nuoret ovat vankeja
pienoismaailmassaan, ja jokaisen suhde tappamiseen ja koko peliin on
heidän sisintään määrittävä tekijä. Saarella jokainen
paljastaa oman luonteensa, oman peruslaatunsa, sillä äärimmäisessä
tilanteessa ei voi enää esittää olevansa jotain muuta kuin on.
HG tuo peliin
mukaan median. Se on siis kuin jonkinlaista äärimmilleen vietyä
tosi-tv:tä, Survivor Extreme. Kirja ehtii edetä jo melkoisen
pitkälle ennen kuin päästään edes areenalle: alussa ollaan
kotona, on Nälkäpeliin lähtevien nuorten valinta, on
mediahäslinkiä Capitolissa, haastatteluja, esiintymistä,
harjoittelua, sitten vasta joudutaan itse peliin. Tilanteessa, jossa
selviytyminen saattaa riippua varakkaiden, pelin ulkopuolisten
sponsoreiden mahdollisesta suopeudesta, kannattaa ehkä esittää
olevansa jotain muuta kuin on. Kannattaa luoda tarinaa, kannattaa
tehdä itsestään kiinnostava, haluttava, muista erottuva. HG:n
tappaminen ja selviytyminen on jatkuvaa tietoista esiintymistä,
ainakin Katnissille. Voisi arvella, että Peeta ei ehkä esitä
olevansa muuta kuin on, mutta varmuutta ei voi tietää, koska kaikki
nähdään kuitenkin Katnissin sävyttämien silmälasien läpi.
Jos näitä kahta
teosta siis vertaa keskenään, voisi kai sanoa, että toinen kertoo
oman itsensä löytämisestä ja tuntemisesta äärimmäisen
tilanteen pakottamana, toinen esiintymisestä ja oman sisimpänsä
peittämisestä muiden katseilta äärimmäisen stressin alaisena.
Toisin sanoen nämä kaksi tarinaa lähestyvät samanlaista asetelmaa
täysin vastakkaisista suunnista.
Kumpi
oli parempi? Vaikea
kysymys. Kummastakin tykkäsin. Kuitenkin ehkä enemmän Battle
Royalesta, lähinnä
sivuhahmojen takia. BR:n hienoimpia ja kauneimpia ominaisuuksia oli
juuri se, että luokan jokainen oppilas sai oman tarinan ja se,
kuinka jokaisen ajatuksiin päästiin sisään kuolin- tai
tappohetkellä. HG:ssä minua ärsytti se, kuinka yksiulotteisia
suurin osa hahmoista oli, tai kuinka moni ei edes saanut nimeä ennen
kuin oli jo lahdattu ruumiiksi. Toisin sanoen minua häiritsi
Katnissin itsekeskeisyys, kuinka hän ei edes vaivautunut
opettelemaan kanssakilpailijoidensa nimiä tai mitään muitakaan
ominaisuuksia ennen areenalle joutumista. Olisihan sen nyt kai
tyhmäkin tajunnut, että muiden pelaajien vahvuuksien ja
heikkouksien tuntemisesta olisi saattanut olla apua sitten pelissä,
kun niihin kuitenkin olisi ollut mahdollisuus jonkin verran tutustua.
Toisaalta haluaisin
kannustaa HG:tä naispäähenkilöstä. Katniss ei ole mikään neito
pulassa, vaan hän on itsenäinen ja vahva. Hän osaa metsästää,
selviää luonnossa omin avuin ja pystyy pitämään itsestään
huolen. Silti hän ei ole täydellinen, onneksi, sillä hänen
heikkoutensa löytyvät tunnepuolelta. Hänellä on vaikeuksia
päästää ihmisiä lähelleen ja näyttää omia tunteitaan. Sekin
tekee hänestä erilaisen monista romantiikan nälkäisistä
nuorten(tyttö)kirjojen sankarittarista. Parempi esikuva hän kai on nuorille
tytöille kuin monet nimeltä mainitsemattomat muut.
Kumpaa suosittelen?
Kumpaakin, jos alkuasetelman raakuus ei pelota. Ja jos pystyy
lukemaan englanniksi, sillä ainakaan toistaiseksi BR:stä ei ole
tehty suomennosta. Oma lukunsa on sitten HG:n jatko-osat, jotka
käsittelen erikseen.
Todella mielenkiintoinen kirjojen vertailu. Hunger Games -trilogian olen lukenut, mutta Battle Royalea odottelen kirjastosta. Se ei nimittäin ikinä tunnu olevan hyllyssä, joten täytyi varata.
VastaaPoistaKiva kuulla, että tykkäsit! Itselläni sattui niin hyvä tuuri, että bongasin BR:n kirjaston hyllyssä, kun mietin, mitä lainata. En siis ollut edes etsinyt kyseistä opusta, mutta nappasin sen leffamuistojen perusteella sitten mukaani.
Poista