Battle Royale (1999,
englanninnos japanista Yuji Oniki 2003, tarkastettu painos 2009, Viz Media)
Koushun
Takamin tiiliskivimäinen Battle Royale
nauttii kulttimainetta erityisesti elokuvasovituksensa ansiosta
(jonka olen toki nähnyt). Rinnakkaismaailman Japaniin
sijoittuva ajatuksia herättävä teos on täynnä verta ja
tappamista; en todellakaan suosittele herkkäluontoisille, vaikka
itse tykkäsinkin.
Luokallinen 15-vuotiaita koululaisia
heitetään saarelle tappamaan toisiaan. Vain yksi voittaja voi
selvitä hengissä. Muiden on kuoltava ennen kuin ”peli” päättyy.
Raatojen tasainen tuotto varmistetaan erilaisin pakottein: jokainen
saa sattumanvaraisen aseen ja kaulapannan, joka räjähtää, jos sen
käyttäjä esimerkiksi yrittää karata tai on joutunut kielletylle
alueelle. Seurauksena on tietysti verta ja suolenpätkiä, kun
oppilaat yrittävät kukin tavallaan selvitä saarelta elossa.
Kerronta keskittyy erityisesti muutaman
hahmon ympärille, mutta kaikki luokan 42 oppilasta tavataan jollain
tapaa. Keskeisiä hahmoja ovat rokkaripoika Shuya Nanahara,
runoilijatyttö Noriko Nakagawa sekä edellisvuotisen taistelun
voittaja, hiukan vanhempi poika Shogo Kawada, jotka lyöttäytyvät
yhteen jo alkupuolella. Heidän tavoitteenaan on paeta saarelta,
paeta hullua valtiota, joka määrää heitä tappamaan
luokkatovereitaan – ja ehkä myös kostaa vallanpitäjille sitten
joskus.
Saarella on kuitenkin myös sellaisia,
jotka ovat valmiita ja halukkaitakin pelaamaan sääntöjen mukaan.
On sellaisia, joille tappaminen ei tuota sen suurempia tunnontuskia,
ja tietysti myös niitä, jotka ovat niin peloissaan, että näkevät
muut uhkana – ja ovat siksi valmiita tappamaan. Vaikka ei
haluaisikaan ketään tappaa, voi olla pakko, jos ei itse halua kuolla. Ruumisluku kohoaa
nopeasti, vaikka suurin osa hahmoista oli vielä äsken aivan
tavallisia nuoria aivan tavallisine ongelmineen.
Tapahtumapaikkana on autoritaarinen
Itä-Aasian käsittävä valtio, johon kuuluu siis myös tämän
rinnakkaismaailman Japani. Vahvasti tulee kyllä Pohjois-Korea
mieleen siitä, miten valtio ja vallanpitäjät näyttäytyvät
teoksessa. Kuten Shogo asian sanoo, ”tämä maa on hullu, mutta
hyvin johdettu.” Jotain mätää Japaninmaalla...
Japanilaisuus
näkyy teoksessa parhaiten nimistössä. Hetken kestää
tottua vieraisiin nimiin, jotka näyttävät melkein samoilta, mutta
luku-urakassa auttaa kirjan alkuun sijoitettu nimilista luokan
oppilaista. Itse kopioin listan erilliselle paperille, jolle saatoin
sitten myöhemmin merkitä, kuka oli kuollut, minkälainen ase
kenelläkin oli ja muuta sellaista (jos ei olisi ollut kirjaston
kirja, olisin kirjoittanut suoraan teoksen listaan).
Muutenkin vieras kulttuuri toki paistaa
läpi. Koulujärjestelmän piirteet tulevat ehkä ensimmäisinä
mieleen, mutta myös vaikkapa miehen ja naisen roolit. Ne ovat
japanilaisessa kulttuurissa hieman erilaisia kuin länsimaisessa,
mikä voi vaikuttaa erityisesti naispuolisen lukijan kokemukseen.
Norikon rooli jää hiukan raakileeksi; miesten suojeltavaksi
varjoksi, jolla ei ole omaa tahtoa. Toisaalta myös esimerkiksi
rakkauden ilmaisemisen kanssa ollaan ehkä hieman häveliäämpiä
kuin länsimaissa oltaisiin. Tärkeämpää on luottamus ja
lojaalius, jos ei auktoriteetteja kohtaan niin ainakin ystäviään.
Itse olen tutustunut japanilaiseen kulttuuriin jonkin verran ja
käynytkin maassa, joten en juurikaan jäänyt ihmettelemään
kulttuurisia normeja tai niitä muutamaa tekstissä esiintynyttä
japanilaista sanaa.
Juonesta en tiedä, mitä sanoa.
Alkuasetelma oikeastaan jo kertoo kaiken oleellisen. Nelisenkymmentä
nuorta, joista suurin osa tulee olemaan kuolleita kirjan lopussa. Se
on kaikille selvää jo takakannen perusteella.
Ja kuitenkin kirja ja sen käänteet
pitää otteessaan. Toiminta on vauhdikasta ja sitä on paljon.
Kirjaa saattaakin lukea helposti pelkästään aivottomana
verimättönä, mutta minä löysin siitä kyllä enemmänkin arvoa.
Battle Royalen
väkivalta on todella graafista ja raakaa.
Takami ei lainkaan pelkää näyttää, miten veri lentää.
Kuolintapoja on monia erilaisia, suurin osa saa luodista, mutta on
myös sellaisia, jotka kuristetaan tai myrkytetään tai joiden aivot
hakataan tohjoksi. Jokainen kuolema on silti hätkähdyttävä.
Monessa
kohtauksessa kertojan ääni on kuolevan puolella, lukijalle
vilautetaan oppilaiden viimeisiä ajatuksia ennen kuolemaa. Joillain
mielessä on rakkaus, toisilla esimerkiksi epäusko. Kuinka moni
meistä todella ymmärtää voivansa kuolla millä hetkellä hyvänsä?
Edes kirjan kuvaamassa tilanteessa, jossa kuolema on jopa
todennäköinen? Joskus taas nähdään kuin röntgenkameralla
tappajan ajatuksiin. Mikä motivoi murhaamaan entisiä ystäviä?
Millä tappaja oikeuttaa tai selittää tappamista itselleen?
Enemmän
kuin väkivallasta minä vaikutuin psykologisesta sisällöstä ja
teemoista. Teos on kuin
tutkielma 42 erilaisesta tavasta reagoida tilanteeseen, josta voi
selvitä hengissä vain tappamalla ystävänsä. Oppilaat ovat melko
homogeenistä porukkaa, vaikka jokaisella onkin oma taustatarinansa.
Ja kuitenkin jokaisella on oma tapansa selviytyä tai tuhoutua –
niin fyysisesti kuin henkisestikin.
Aihe johdattaa
itsetutkiskeluun. Mitä minä tekisin vastaavassa tilanteessa?
Tappaisinko ystäväni? Kuolisinko? Yrittäisinkö liittoutua vai
olisinko yksin? Suojelisinko muita, pettäisinkö, luottaisinko liian
helposti, yrittäisinkö löytää pakokeinoa, pelkäisinkö liikaa?
Oikeastihan sitä ei voi todella tietää ennen kuin olisi osa kirjan
tapahtumia, mutta ehkä jotain pystyy kuitenkin arvelemaan. Jos
rehellisiä ollaan, niin todennäköisesti piiloutuisin jonnekin ja
kuolisin jo alkupuolella – hahmo, jonka tarkoituksena on esitellä
muita, niitä kylmäverisiä tappajia, enemmän kuin olla
varsinaisesti aktiivisena toimijana.
Battle Royale
kuvaa myös ihmisten välistä luottamusta. Hyvienkin ystävien voi
olla vaikea luottaa toisiinsa, kun kuka tahansa voi milloin tahansa
pettää muut. Voiko toista ihmistä koskaan tuntea täysin? Voiko
varmasti sanoa, että toinen ei tappaisi pelastaakseen itsensä?
Uskaltaako luottaa toiseen ja siihen, että hänkin luottaa takaisin?
Teoksessa nähdään monenlaisia esimerkkejä siitä, mihin luottamus
tai sen puute voi johtaa.
Jos
jotain kritisoisin, niin ehkä osaa hahmoista.
Esimerkiksi psykopaatti tappaja -hahmo oli aivan liian luodinkestävän
täydellinen ollakseen oikea ihminen. Hän muistuttaa enemmän jotain anime-hahmoa kuin todellista kuolevaista. Toinen outo piirre on joidenkin 15-vuotiaiden
ihmeelliset taidot ja tiedot. Koululaiset vaikuttivat aika lailla
ikäistään vanhemmilta joissain ominaisuuksissaan. Ja tietysti myös
jo aiemmin mainitsemani Noriko, joka jäi aika laimeaksi tytöksi.
Siitä
on useampi vuosi, kun näin elokuvan.
Pääosiltaan se on muistaakseni melko uskollinen kirjalle muutamia
juttuja lukuun ottamatta: elokuva esimerkiksi sijoittuu tulevaisuuden
Japaniin kuvitteellisen Suuremman Itä-Aasian Tasavallan sijaan, ja
pelinjohtajan rooli ja luonne ovat hiukan erilaisia näissä
versioissa. Elokuvassa siinä roolissa nähdään aivan mahtava Takeshi Kitano. Manga-sarjakuvaversiosta en osaa mitään sanoa, kun en
ole lukenut.
Tärkein
ero liikkuvan kuvan ja tekstin välillä (pituuden lisäksi) onkin ehkä näkökulmassa.
Elokuvassa ei millään voi päästä samalla tapaa hahmojen
ajatuksiin ja mieliin kuin kirjassa. Vaikka kirjassa on aivan yhtä
lailla veristä väkivaltaa ja menevää toimintaa, kertoo se
kuitenkin kaiken hieman eri perspektiivistä. Kirjassa on
henkilökohtaisemmin mukana. Vaikka minäkertojaa ei käytetäkään,
pääsee lukija silti hyvin lähelle hahmoja. Elokuva mässäilee
enemmän kaikessa visuaalisuudessaan, kirja luottaa lukijan omaan
mielikuvitukseen.
No
entä Suzanne Collinsin Nälkäpeli,
kuulen jonkun kysyvän.
Nälkäpeliä (The
Hunger Games, 2008) on tietysti
verrattu kovastikin sitä aikaisemmin ilmestyneeseen Battle
Royaleen. Itse en ole Collinsin
teosta lukenut (ehkä pitäisi nyt sitten tämän jälkeen, ihan vain
vertailun vuoksi), mutta elokuvan olen kyllä nähnyt. Sen
perusteella sanoisin, että asetelma ja jotkin juonenkäänteet ovat
kyllä hyvin samankaltaisia.
Ja
silti, oleellisia erojakin löytyy. Ainakin elokuvana Nälkäpeli
oli viihteellisempi, värikkäämpi, vähemmän synkkä, nuoremmalle
yleisölle suunnattu, amerikkalaisempi (mikä on tietysti
ymmärrettävää). Siinä oli oleellisena osana tosi-tv:n tapainen
näkökulma tappamispeliin, joka Battle Royalesta
lähes kokonaan puuttuu. Näkökulma oli molemmissa teoksissa
erilainen. Nälkäpeli
keskittyi vahvemmin yhteen päähenkilöön, Battle Royale
jakaa huomiota laajemmalle joukolle. Jokainen luokan 42 oppilaasta
saa jonkinlaisen persoonallisuuden. Myös se, että Battle
Royalessa ideana on tappaa
ystäviään ja luokkatovereitaan, erottaa näitä kahta. Se tuo
tappamiseen aivan erilaisen vivahteen kuin Nälkäpelissä,
jossa pelin osallistujat eivät entuudestaan tunne toisiaan.
En
halua ottaa kantaa siihen, luulenko Collinsin nähneen tai lukeneen
Battle Royalen ennen
oman teoksensa kirjoittamista (itsehän hän on siis kai sanonut,
ettei tiennyt teoksesta mitään). Molemmista voi nauttia omina
teoksinaan, erilaisina variaatioina samasta (paljon kumpaakin
vanhemmasta) asetelmasta.
Battle Royale
on väkivaltaista viihdettä, mutta siinä on myös ajatusta takana.
Se viihdyttää (sellaista, joka ei pelkää lukea veriteoista
teinien tappaessa toisiaan), mutta saa lukijan samalla pohtimaan omaa
luonnettaan ja omaa lähipiiriään. Minut se piti jännityksessä
loppuun asti, vaikka olin nähnyt juonta hyvin noudattelevan
elokuvasovituksen jo aiemmin. Jälkeensä se jätti oudon tunteen ja
paljon kysymyksiä itsestäni: keneen voin sokeasti luottaa jos
kehenkään? Onko minussa tappaja odottamassa tilaisuutta? Olenko
Shuya, Noriko, Mitsuko, Kazuo, Shinji, Yoshitoki vai joku muu?
Minun aikomuksenani oli lukea Battle Royale kesän aikana. Enpä tainnut lukea, mutta tämä kirja kiinnostaa kovasti. En nauti ylettömästä väkivallasta, mutta luulisin, että minulle heräisi kirjaa lukiessa samankaltaisia ajatuksia kuin sinulle. Olen lukenut The Hunger Games -trilogian ja siitä pidin.
VastaaPoistaItsekin ehdin lukaista tuon Hunger Gamesin tämän kirjoittamisen jälkeen, eli piakkoin luvassa sitä koskeva teksti, jossa ajattelin hiukan tarkemmin vertailla näitä kahta teosta. Sen voin ainakin sanoa, että kyllä Battle Royale taisi viedä voiton väkivaltaisuudessa. HG:n Katniss-minäkertoja jää loppujen lopuksi kuitenkin aika puhtoiseksi hahmoksi, hänen tapponsa ovat jollain moraalisella tapaa oikeutettuja; kyse ei koskaan ole pelkästä selviytymisestä. BR näyttää enemmän niitä inhimillisyyden epäjalompia puolia.
Poista