maanantai 26. elokuuta 2013

Blancanieves: Mustavalkoista melodraamaa valkokankaalla

Blancanieves (elokuva, Espanja & Ranska 2012)
Ohjaus & käsikirjoitus: Pablo Berger
Tuottajat: Ibon Cormenzana, Jérôme Vidal, Pablo Berger
Musiikki: Alfonso de Villalonga 
Pääosissa: Maribel Verdú, Daniel Giménez Cacho, Angéla Molina, Pere Ponce, Macarena García, Sofia Oria


Mustavalkoinen mykkäfilmi versioi Lumikkia flamencon tahtiin aikuisille. Näin elokuvan juuri päättyneillä Espoo Ciné -leffafestareilla ja rakastuin.

Lumikin tarina on kai tuttu: paha äitipuoli, seitsemän kääpiötä, myrkkyomena, prinssi. Tällä kertaa juttu kerrotaan kuitenkin melko erikoisissa tunnelmissa, nimittäin härkätaistelumaailmassa, mustavalkoisena ja ilman puhetta (välitekstit olivat katalaaniksi, mutta tekstitetty englanniksi). Lumikki-Carmenin isä oli suuri härkätaistelijamestari ennen halvaantumistaan taistelussa, ja kääpiötkin ovat härkätaistelijoita. Kaiken huipuksi koko elokuvaa rytmittävät tehokkaasti flamencon tahdit.

No, tuosta ehkä luulisi, että kyseessä on komedia. Ei ole, vaikka komiikkaa on toki mukana. Sen sijaan luvassa on kosolti kyyneleitä ja suuria tunteita. En suosittele vesiliukoista ripsiväriä tähän elokuvaan. Enkä lapsia, vaikka sadusta onkin kyse; sen verran kiero versio tämä on.

Mustavalkoinen kuvaus on sitten kaunista, kun sen osaa. Valot ja varjot, kontrastit, ilmeet; kaikki näyttää jotenkin niin paljon dramaattisemmalta kuin värifilmeissä. Kuvauksessa oli sellaista hienoa vanhojen mustavalkoisten (erityisesti mykkä)elokuvien henkeä, jota ei voi oikein kuvata muulla sanalla kuin dramaattinen.

Ja se musiikki! Aivan ihania flamencorytmejä, jotka sopivat elokuvaan niin täydellisesti. Ei siinä puhetta edes kaivannut, kun kuvat ja musiikki kertoivat kaiken oleellisen. Välitekstejä (siis niitä, mitä vanhoissa mykkäfilmeissä on: joku repliikki täyttää koko kankaan hetkeksi kuin puhekupla) toki oli, ja ne olivat tarpeellisia, mutta ei niitäkään paljoa ollut. Oleellinen osa tarinaa kerrottiin kuvilla ja musiikilla ja hyvin ilmehtivillä näyttelijöillä.

Pikku-Carmen (Sofía Oria) oli aivan uskomattoman suloinen, ja hiukan vanhempi versio (Macarena García) oli myös todella hyvä. Maribel Verdu veti pahan äitipuolen roolinsa ihastuttavasti kieli poskessa, mutta silti ilkeästi. Halvaantunut matadori-isä Antonio Villalta (Daniel Giménez Cacho) oli riipaisevan herkkä. Ei mutta, eihän tässä nyt suinkaan pitänyt alkaa listata kaikkia hahmoja. Siinä vain nyt pääsi melkein käymään niin, kun kaikki olivat niin hyviä.

Olihan se aika melodramaattinen. Mutta voisi myös sanoa, että juuri siksi niin ihana! Useammin kuin kerran kyyneleet valuivat (kirjaimellisesti) pitkin poskia, kun elin niin vahvasti Carmenin tarinassa mukana. Jos pitää nyyhkymusikaaleista, niin luulisin tämänkin iskevän suoraan sydämeen. Itsellä tämä jotenkin vertautui kokemuksena siihen, kun kävin Helsingin Kaupunginteatterissa katsomassa Miss Saigonia. Siinäkin taisi tulla nyyhkittyä melkoisesti.

Vanhan tutun sadun versiona Blancanieves onnistuu mitä parhaimmin arvosanoin. Se todellakin pystyy tuomaan tarinaan jotain uutta, omaa ja raikasta (enemmän kuin eräät viime aikaiset muut versioinnit samasta aiheesta). Tällaista vahvaa melodraamaa ei ehkä voi tehdä millään muulla tapaa kuin mykkänä ja mustavalkoisena, voimakkailla musiikkivalinnoilla säestettynä. Ja näin se todellakin toimii: mitään osa-aluetta ei voi muuttaa pilaamatta kokonaisuutta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti