Hannu Rajaniemi:
The Fractal Prince
(2012)
Erikoislaatuisilla
ideoilla ja vauhdikkaalla juonella turboahdettu avaruussaaga
mestarivarkaan seikkailuista tulevaisuuden kummallisessa todellisuudessa on edennyt toiseen osaan. Jos kaipaat
luettavaltasi helppotajuisuutta ja kaikkien termien tajuamista, älä
tartu tähän; kaikkia muita suosittelen kokeilemaan (mutta
aloittakaa toki ykkösosasta)!
The Fractal
Prince jatkaa siitä, mihin The Quantum Thief
jäi. Mestarivaras Jean le Flambeur ja oortilaissoturi
Mieli ovat suuntaamassa kohti Maata, ja matkalla pitäisi saada
Schrödingerin kvanttilaatikko avattua ennen kuin kaikki kissat
sisällä kuolevat. Perässä seuraa Metsästäjä, vain karkulaisten
kiinni saamista varten rakennettu gogol-tajunta.
Samalla seurataan
toista tarinaa Maassa, jossa kertomuksilla on Tuhannen ja yhden yön
tarinoiden tapaan ihan omia merkityksiään. Tawaddud Gomelez on
vaikutusvaltaisen perheen musta lammas; tytär, joka rakastaa
hirviöitä. Hän saa opastaa kuolematonta Sobornost-lähettilästä
villiintyneiden koodien keskellä kukoistavassa Sirr-kaupungissa.
Kakkososa raottaa
verhoa myös hahmojen salaperäisiin historioihin. Jean le Flambeurin
taustoista kuullaan lisää; miten hän ylipäätään oli päätynyt
siihen dilemmavankilaan, josta ykkösosan kuuluisassa ensimmäisessä
luvussa pääsi pakoon. Mielin ja Sydämen tarinaa kerrotaan.
Sobornost-jumalatkaan eivät ole enää aivan niin mystisiä kuin
aiemmin.
Teoksen maailma
on täynnä kummallisuuksia, joihin tottuminen vaatii hiukan
sulattelua – niitä kun ei kovin tarkkaan yleensä selitetä.
Rajaniemen esittelemät ajatukset ja scifi-elementit ovat
mielikuvituksellisia, mutta silti uskomattoman uskottavia.
Esimerkiksi ihmisyyden luonne on tulevaisuuden todellisuudessa varsin
erilainen, kun ruumiin ja mielen yhteys on katkaistu. Loputtomien
kopioiden tekeminen itsestään tai uudenlaisten tajuntojen
rakentaminen valituista osista antavat aivan uusia näkökulmia
vaikkapa kloonaamiseen.
Ensimmäisen osan
tapahtumapaikkana oli pääosin Marsin Oubliette-kaupunki
yksityisyydensuoja-asetuksineen ja tekokuolemineen. Nyt samaan
rooliin asettuu Maa ja Sirr, jossa ruumiittomat henget kansoittavat
villikoodin valtaamaa aavikkoa ja tarinoilta vaaditaan
totuudellisuutta – muuten se voi varastaa ruumiin. Sirr on omalla
tavallaan kiehtova, mutta mielestäni ei kuitenkaan yllä aivan
Oublietten tasolle visionäärisyydessään.
Minä pidän Rajaniemen tyylistä
kirjoittaa. Siihen pitää vain osata asennoitua oikein: kaikkea
ei tarvitse edes yrittää ymmärtää täydellisesti. Tekstiä voi
lukea välillä kuin tajunnanvirtaa, eikä haittaa, vaikka
kvanttimekaniikan käsitteet tai muut oudot termit eivät täysin
aukeaisikaan. Se on paikoin jopa runollista ja absurdia.
Molemmat osat olen lukenut siis
alkuperäiskielellään englanniksi, ja voin sanoa, että se
kannattaa. Termien tuntemattomuus häiritsee ainakin minua vähemmän,
kun ei lue omalla äidinkielellään, etenkin, kun Rajaniemen teksti
on niin kaunista luettavaa. Suomennosta selasin kirjastossa, ja se
tuntui – no, hiukan vaivaannuttavalta, varsinkin ne keksityt sanat.
Infodumppauksesta ei tätä kaveria
siis ainakaan voi syyttää. Ja siinä juuri on tyylin hohto:
tarinaan voi upota, vaikka kaikkea ei sisäistäkään. Haastavaa se
toki on, sitä en kiellä, mutta myös varsin virkistävää. Maailma
kerrotaan kuin aikalaisille, jotka ovat sen perusteiden kanssa
tuttuja jo ennestään. Turha selittely vain vieraannuttaisi, kun
Rajaniemen luomassa maailmassa on paljon paremmin sisällä, kun
antaa vaan mennä.
Tietysti tämä edellyttää vetävää
tarinaa, ja sellainen kyllä löytyy. Vaikka tästä kakkososasta
ei ehkä aivan samanlaista iskevyyttä löytynyt kuin ykkösestä,
oli se omalla erilaisella tavallaan upea. Kierteisen tarinan alussa
erillisinä hapsottaneet langat loppua lähestyttäessä kieroutuvat
yhteen, ja sekaan upotetaan useita pieniä tarinoita kuin erivärisiä
säikeitä lopullisen langan sävyn määrittämiseksi.
Yhtenä teoksen kantavana teemana on
kertomuksen voima. Kuinka itsensä voi upottaa toisen tajuntaan
kertomalla tälle oman tarinansa; kuinka voi muuttua toiseksi, aivan
uudeksi olennoksi, tarinoita kertomalla ja kuuntelemalla. Rajaniemen
maailmassa se tietysti tapahtuu lähes kirjaimellisesti, kun tarinat
ovat eräänlaisia koodeja hahmojen minuuteen, mutta
vertauskuvanakaan se ei ole lainkaan hassumpi. Rajaniemi itse
kaivelee tällä tarinalla tiensä kaikkien lukijoidensa tajuntoihin,
se on varmaa.
Haastavaa, mutta palkitsevaa.
Jean le Flambeurin maailma on oudon kiehtova, ja lukija heitetään
sinne lähes kylmiltään. Vetävä juoni, runollinen kielenkäyttö
ja mielikuvitukselliset scifi-elementit, jotka eivät kuitenkaan ole
pelkkää mielikuvitusta, tekevät Rajaniemen saagasta hengästyttävän
hienoa luettavaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti