Vala
(Teatteri Avoimet Ovet, 2013)
Käsikirjoitus
& ohjaus: Virpi Haatainen
Rooleissa:
Ella Pyhältö, Henry Hanikka, Juhani Rajalin
Kävin teatterissa. Kun nyt oli
tämmöinen kirjallisuusaiheinen näytelmä, niin sehän sopii mainiosti aiheeksi tännekin. Teatteri Avoimien Ovien Vala kertoo
1900-luvun alkupuolella eläneestä Katri Valasta.
Karin Wadenström eli Katri Vala
(1901-1944) oli runoilija, opettaja ja suomentaja. Hän kuului
Tulenkantajat-ryhmään, joka vaikutti Suomen taiteilijapiireissä
1920-luvulla, erityisesti kirjallisuudessa. Vala julkaisi
vapaamittaista lyriikkaa, jonka vastaanotto aikanaan oli
ristiriitaista. Myöhemmin, 30-luvulla, hän aktivoitui yhä enemmän
poliittisesti (vasemmalle päin) ja joutui sen tähden myös
ongelmiin. Tuberkuloosiin hän sairastui jo 1928, eikä koskaan
kunnolla parantunut: sairaus johti hänen kuolemaansa
Eksjön parantolassa Ruotsissa 42-vuotiaana.
Näytelmä kertoo Katri Valan elämästä
monipuolisesti, mutta keskittyy erityisesti hänen
suhteisiinsa muiden ihmisten kanssa. Miesten, jos tarkkoja ollaan.
Valasta maalataan kuva temperamenttisena, elinvoimaisena,
voimakkaasti tunteidensa kautta elävänä naisena. Tämä tuntuu
vaikuttavan hänen runoudessaankin, josta on ympätty pätkiä
näytelmään sinne sun tänne.
Teos on toteutettu minimalistisesti
kolmen näyttelijän voimin. Ella Pyhältö esittää pääosaa
suurella innolla ja intensiteetillä. Kiihkeästi hän kuvaa Valan
vuoristoratamaista elämää. Onnellistakin onnellisemmat hetket sekä
kurjuuden, ikävän ja sieluntuskan alhot vaihtelevat vuoroveden
lailla runoilijan elämässä. Rakkaus ja pettymys, poliittinen
aktivismi ja vaino, tulevaisuudenusko ja köyhyys, sairaus ja
elämänhalu. Elämä on yhtä taistelua.
Miesrooleja hoitavat Henry Hanikka ja
Juhani Rajalin. Ensimmäinen vetää kirjailija ja kulttuurivaikuttaja
Olavi Paavolaisen roolin viileän tenhoavasti, jälkimmäinen nähdään
nuorempana veljenä Erkki Valana sekä kirveellä veistetyn oloisena
runoilija Yrjö Jylhänä.
Lavastus on melkoisen niukkaa, mutta
niin kai oli Valan elämänkin laita. Hyvin välittyy ainakin
mielikuva puutteesta ja köyhyydestä, mikä toisaalta korostaa
sisäisen maailman rikkautta.
Esitys ei liikoja selittele,
onneksi. Kohtaukset seuraavat toisiaan välillä liittyen
edellisiin vain väljästi. Katsojalle jätetään tilaa. Turha
historian opettaminen on jätetty pois, näytelmässä keskitytään
vain olennaiseen; runoilijan persoonaan ja elämään. Toisaalta
Valasta ei ehkä ihan kaikkea saa irti, jos ei tiedä mitään
1900-luvun alun Suomen (kirjallisuuden ja taiteen) historiasta.
Runoilijan lapsuudesta kerrotaan
välillä lyhyin takaumajaksoin. Suhde isään nousee niissä
vahvasti esiin, vaikka isää ei tavatakaan; veli ja sisar vain.
Muuten ihan hyviä pätkiä, mutta vähän oudoksuttaa, kun aikuiset
näyttelijät tekeytyvät lapsiksi – siinä kun eivät oikein tunnu
onnistuvan, vaikka muuten ovatkin hyviä ja varmoja. Vanhoista
lapsista jää vähän lässyttävä muisto.
Runo-osuudet uppoutuvat taitavasti
osaksi näytelmää. Valasta annetaan kuva spontaanisti runoja
sielustaan pulppuavana ihmisenä, ainakin nuoren naisen huumassaan.
Vanhempana ei aina runoilemaan pysty, ei voi, mutta ilmankaan ei voi elää.
Runojen luontokuvat, kiihkeys, salaperäisyys nousevat esille.
Tykkäsin. Kiihkeä, vaikuttava
esitys, joka herätti monenlaisia tunteita. Ella Pyhältön Katri
Vala imaisee intensiteetillään mukaansa, ja hänen roolityönsä
onkin (luonnollisesti) esityksen kantava voima. Eivät olleet turhia
nämä teatterissa vietetyt pari tuntia!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti