Sergei Lukjanenko & Vladimir
Vasiljev:
Päiväpartio
(2013, Into, suom. Arto Konttinen)
alkuteos:
Dnevnoi Dozor (1999)
Ensimmäinen
karkutiellä arvostelemani teos oli Yöpartio,
venäläisen urbaanin fantasian menestysteos. Nyt vuorossa on sarjan
kakkososa: samanlaista Valon ja Pimeyden välistä
kissa-hiiri-leikkiä tämäkin on.
Teos
jakautuu kolmeen erilliseen osioon, jotka kuitenkin nivoutuvat
yhteen. Rakenne on siis
samanlainen kuin ykkösosassa. Lopussa vasta selviää, mihin mikäkin
palapelin palanen oikein loksahtaa.
Perusidea
on siis tämä: maailmassa on ihmisiä ja Muihin kuuluvia: noitia,
ennustajia, vampyyreja, ihmissusia, muodonmuuttajia ja sen sellaisia.
Muihin kuuluvat jakautuvat Valon ja Pimeyden palvelijoihin, ja niiden
välillä on Sopimus tasapainosta. Pimeyden palvelijoita valvoo Valon
palvelijoista koostuva Yöpartio ja Valon palvelijoita puolestaan
vahtii Pimeyden palvelijoiden Päiväpartio. Ja molempia kyttää
Inkvisitio. Sekavaa? No, kyllä sen nopeasti oppii. Pääpointti on
se, että kyse ei varsinaisesti ole hyvän ja pahan taistelusta, vaan
näiden kahden välisestä tasapainottelusta, juonittelusta ja
suhmuroinnista. Tämä kakkososa keskittyy nimensä mukaisesti
Pimeyden palvelijoiden porukoihin toisin kuin ykkönen.
Päiväpartion
ensimmäinen osio kertoo ykkösosasta tutun Pimeyden noidan Alisa
Donnikovan tarinan. Erään Päiväpartion operaation seurauksena hän
menettää voimansa, ja hänet lähetetään toipumaan Ukrainaan
nuorisoleirille. Lomaa, lepoa, voimien keräystä ja ehkä joku
lomaromanssi. Suunnitelmat eivät kuitenkaan aivan onnistu niin kuin
Alisa toivoisi.
Toisessa
osiossa Moskovaan ilmestyy erittäin voimakas Pimeyden palvelija
Vitali Rogoza, josta kukaan ei tunnu tietävän mitään; ei edes hän
itse. Hänen voimansa näyttävät kasvavan jatkuvasti, eikä
kumpikaan puoli tiedä, mitä oikein ajatella miehestä, joka
jatkuvasti löytää itsensä tapahtumien keskipisteestä.
Kolmannessa
osiossa kummankin partion työntekijöitä lähtee Prahaan
Inkvisition pitämään Tuomioistuimeen, jossa ruoditaan kahden
ensimmäisen osion tapahtumia. Inkvisitiota ei lainkaan kiinnosta,
kumpi voittaa, vaan se, että tasapaino säilyy puolien välillä.
Vaaka ei saa liikaa kallistua kummallekaan puolelle.
Lukjanenkon
ja Vasiljevin luoma maailmankuva on kiinnostava.
Hyvän ja pahan loputon taistelu on samalla loputonta byrokratiaa,
korruptiota ja nyhjäämistä. Välillä saavutetaan pieniä voittoja
tai kärsitään tappioita, mutta sotaa ei kumpikaan puoli voita.
Partioiden
rivityöntekijät ovat vain nappuloita isojen tekijöiden
loputtomassa shakkipelissä. Moskovan Päiväpartion johtaja Zavulon
ja Yöpartion pääjehu Geser taktikoivat ja juonivat minkä ehtivät,
eikä aina ole kovinkaan helppoa havaita, kumpi puoli on ”hyviksiä”
ja kumpi ”pahiksia”. Kummankin on uhrattava nappuloitaan, vaikka
voitto näyttää jatkuvasti karkaavan yhä kauemmas, jonnekin käden
ulottumattomiin, sateenkaaren toiselle puolelle, missä ruohokin on
vihreämpää. Edes arvokkaiden nappuloiden menettämiseltä ei voi
millään välttyä.
Nappuloilla
onkin enemmän yhteistä toistensa kanssa – väristä riippumatta –
kuin sen käden, joka niitä liikuttaa. Pimeyden Edgar ja Valon Anton
löytävät toisensa prahalaisessa kuppilassa, syövät ja juovat
olutta yhdessä. He ovat verivihollisia, mutta siitä huolimatta he
löytävät jonkinlaisen keskusteluyhteyden.
Yleensä
lukija on kai helppo saada symppaamaan perinteisiä hyviksiä.
Tässä toisessa osassa pääosassa ovat kuitenkin ne, jotka yleensä
nähdään pahiksina, siis Pimeän voimat. Kirjailijat yrittävätkin
loputtomalla psykologisoimisella ja filosofoimisella saada lukijan
sympatioita näiden kelkkaan, ja välillä se alkoi ainakin minua
hiukan puuduttaa.
Koko ajan korostetaan
sitä, kuinka Pimeän tyypit ovat ”vapauden” puolella; kuinka
jokaisella on oikeus toimia oman tahtonsa mukaisesti eikä kellään
ole oikeutta rajoittaa toisen vapautta. Paitsi että tämä oikeus
vapauteen ei ole täydellistä kaikkien kohdalla: jos joku haluaa
toteuttaa omaa vapauttaan esimerkiksi tappamalla itseään heikomman,
niin mitäs heikompi sille siinä sitten voi. Ei mitään. Tappaminen
on tämän vahvemman oikeus toteuttaa itseään. Kuin suoraan jostain
evoluutioteoriasta.
Ja
samalla nämä Pimeän asukit syyttävät Valon joukkoja turhasta
paapomisesta; he eivät muka anna toisten elää rauhassa, vaan
pakkosyöttävät omia arvojaan muille kuin syöttöporsaille.
Jotenkin teennäiseltä tuntui se, miten kovasti tätä korostettiin;
tuli sellainen olo, että nämä Pimeän puolen minäkertojat eivät
itsekään olleet oikein vakuuttuneita näistä argumenteistaan, kun
sitä pitää noin kauheasti jatkuvalla syötöllä perustella. Aivan
kuin tyypit yrittäisivät käännyttää itseään samalla kuin
lukijaansakin.
Hahmot
eivät yllä ihan ykkösosan tasolle.
Jutussa on jotain vikaa, jos huomaan tsemppaavani kaikista eniten
Anton Gorodetskia, Valon velhoa, joka oli ykkösosan pääosassa ja
minäkertojana, mutta on nyt vain sivuroolissa. Kai siihen vaikuttaa
sekin, että Päiväpartion keskiössä
oleva henkilö vaihtuu osien välillä: kehenkään ei pääse niin
syvällisesti tutustumaan kuin Yöpartion
Antoniin.
Eniten
minua ärsytti Alisa, vaikka toisaalta samalla hän oli myös
kiinnostavin. Kakkososion Vitali jäi jotenkin tyhjäksi – vaikka
se kai oli tarkoituskin hänen rooliaan
ajatellen. Kolmannen osion Edgar oli vain tylsä kuin Kelan lomake.
Mutta se Alisa: hänestä en oikein osannut päättää, että oliko
tämä nyt sitten miehisen egon märkä päiväuni vai pahin
painajainen. Toisaalta hän oli erittäin seksuaalinen ja hemaiseva
pimu, sellainen hutsahtava naikkonen aina valmiina
seksiseikkailuihin, toisaalta taas hän oli manipuloiva ja dominoiva
narttu, joka olisi valmis vaikka kastroimaan vastakkaisen sukupuolen
edustajia tarpeen vaatiessa. Koko ajan Alisan minäkerronta näytti
keskittyvän seksin ympärille, mutta ei niin kuin lukijaa kiihottavassa
mielessä, vaan ennemminkin korostaen sitä, että naikkosen
mielenliikkeisiin ei tuntunut muuta mahtuvan. Teoksen naiskuva oli
siis varsin ällöttävä; aivan kuin naaraspuolisen ihmisen elämä
pyörisi kokonaisuudessaan vain miesten ympärillä.
Aivan
oma lukunsa olivat teoksen suomalaishäiskät.
Helsingissä toimiva Pimeyden palvelijoiden kiihkohaara Reginin
Veljeskunta oli jotain erittäin naurettavaa. Tulee mieleen ihmetellä,
että onko venäläisillä tuollainen kuva suomalaisista. No,
eiväthän he ihan Elovena-viikinkejä olleet, eli siinä mielessä
eivät kai niin stereotyyppisiä, mutta se lapsellinen mentaliteetti,
pelokas arkuus ja uusavuton saamattomuus... Sellaisinako meidät
Venäjällä nähdään? Se vähän naurettava, nolo ja enimmäkseen
harmiton pikkunaapuri jossain länsirajalla?
Kaikesta
tästä huolimatta kyseessä oli ihan kohtuullisen viihdyttävä
teos. Omat odotukseni
vain olivat korkeammalla, kun tykkäsin siitä ykkösosasta sen
verran paljon, ja siksi hiukan petyin. Päiväpartio
ei siis aivan Yöpartion
tasolle yltänyt, mutta oli siitä huolimatta ihan hyvä. Toimintaa
oli mukavasti, ja vodkaakin ehdittiin ryypätä. Psykologinen puoli
välillä hiukan tuskastutti, mutta toisaalta mielen maisemien
avaaminen kuuluu olennaisesti tähän sarjaan. Kyllä kai tässä
pitää sitten vielä niihin jatko-osiinkin tarttua, sitten joskus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti