Yökappaleita (suom. Markku
Mannila 2011, Teos)
alkuteos: Nachtstücke 1-2
(1816 & 1817)
Tarinakokoelman
kahdeksassa aikuisten taidesadussa kohdataan muun muassa eläviä
nukkeja, harhanäkyjä, hulluutta sekä paholaisen houkutuksia tuulen
ulvoessa ja kuun valaistessa maailmaa kalpealla valollaan.
Romantiikan ajan kirjailijan tuotanto on innoittanut monia myöhempiä
fantasia- ja kauhukirjailijoita.
Hoffmannin
kertomuksissa vieraillaan tutun todellisuuden ja mystisen
tuntemattoman rajoilla.
Nukuttaja aloittaa
kokoelman ensimmäisen osan: siinä lapsuuden kauhukuvat pelottavasta
nukkumatista sekoittuvat julmalla tavalla nuoren miehen elämään
hänen rakastuessaan ikkunassa nähtyyn naiseen. Ignaz
Denner kertoo köyhästä mutta
hurskaasta metsänvartijasta, jolle maallisia houkutuksia tarjoaa
vieraileva kauppamatkustaja. Jesuiittakirkko
on tarina maalarista ja ihanteen tavoittelusta. Sanctus
kuvaa sanojen voimaa kirota ja toisaalta myös parantaa.
Toisen
osan ensimmäinen tarina Autio talo
kertoo erikoisesta magneettisesta yhteydestä nuoren miehen ja autioksi
oletetun talon ikkunassa nähdyn naisen välillä. Majoraatti
kuvaa veljesten välisiä riitoja ja vihan periytymistä
kummituksille asti. Pyhä lupaus
on hunnutetun, raskaana olevan naisen traaginen tarina. Kivinen
sydän on kertomus riehakkaista
pippaloista, joissa vanha hovineuvos elää uudelleen nuoruuttaan.
Lisäksi kansien
väliin mahtuu Veli-Matti Saarisen kirjoittama mainio esipuhe, joka valottaa
Hoffmannin elämää ja kirjallista merkitystä kiinnostavasti.
Kokoelman
alkupuolisko oli minusta vahvempi, loppuosan tarinat eivät olleet
kaikki idealtaan aivan niin kirkkaita. Toisaalta viimeisen
kertomuksen riehakkaasta juhlatunnelmasta ja myös sen lohdullisesta
sanomasta pidin. Se oli todellakin iloisen erilainen moniin muihin
verrattuna; juuri sitä, mitä synkkyyteen vaipunut lukija siinä
vaiheessa kaipasi.
Kertomuksista
välittyy hienosti erikoinen tunnelma.
Paikkojen ja omalaatuisten hahmojen (fyysisten piirteiden)
kuvaamisessa Hoffmann tuntuu olevan oikea mestari. Vaikka ihan
jokaisessa kertomuksessa ei lopulta olekaan mitään, mitä ei voisi
järjellä selittää, jää niistä kuitenkin outo olo. Sellainen,
että tuntee todellisuuden olevan vain hento kuori, jonka alla piilee
tuntematon, vieras, outo, selittämätön.
Usein se outo on
meissä itsessämme. Hulluuden partaalla sinnittelevät ja sinne
vierähtävät hahmot kuvittelevat mitä kammottavampia kauhukuvia
luoden oman maailmansa, jossa tuttukin saattaa saada selittämättömiä
piirteitä. Herkän mielen tai taiteilijan kyky nähdä enemmän kuin
muut on romanttinen ajatus, se luo mystistä taiteilijamyyttiä.
Hoffmannin ote on
usein railakkaan epäluotettava. Kertojia ja sisäkkäisiä tarinoita
saattaa olla useita, eikä kenenkään versioon tapahtumista voi
välttämättä täysin luottaa. Monesti kertoja osoittaa sanansa
suoraan lukijalle saaden näin kaiken tuntumaan todemmalta, aivan
kuin lukija kuulisi juttua tositapahtumista hyvältä ystävältään.
Saatuaan lukijan näin uskomaan uskomattomaan Hoffmann seuraavassa
hetkessä lyökin koko jutun ranttaliksi, ja illuusio rikkoutuu.
Vaikka
virkkeet ovat pitkiä ja kappaleet sitäkin pidempiä – usein jopa
useiden sivujen mittaisia – ei teosta ollut minusta raskasta lukea.
Hoffmannin kielenkäyttö on niin elävää, rönsyilevää ja
tarinankertojamaista, että sitä lukee kuin, no, hyvää tarinaa.
Suurensuuri kiitos tästä kuuluu tietysti myös onnistuneelle
suomennokselle.
Rönsyilevän
romanttinen tyyli näkyy myös tarinoiden tapahtumissa ja paikoissa.
Samaan kertomukseen saattaa mahtua salattuja aarteita, mystisiä
kuolemia, murhia, kostoa, kiellettyä rakkautta, sukuriitoja,
kummittelua sekä karmeita petoksia. Tapahtumapaikkana on tietysti
jokin vanha linna, osittain jo raunioina, ja sen ympärillä siintävä
synkkä metsä. Joissain tarinoissa erikoisia hahmoja ja kierteisiä
juonenkäänteitä alkoi olla jo niin paljon, että ne uivat päässä
ristiin ja rastiin.
Kertomukset
ovat selvää jatkumoa vanhalle tarustolle. Esimerkiksi Nukuttajassa
voi nähdä selviä yhteyksiä kreikkalaiseen mytologiaan,
erityisesti Pygmalioniin, mutta toisaalta myös Narkissokseen.
Hoffmann on linkki antiikin tarustojen ja modernimman fantasiakauhun
välimaastossa.
Monessa
tarinassa nainen edustaa mystistä ja yöllistä.
Nainen on suoremmassa yhteydessä pyhään tai yliluonnolliseen,
hänen suhteensa siihen on vaistomaisen viaton kuin lapsella.
Naisella on herkempi kokemus tuntemattomasta ja ehkä sen takia myös
taipumusta mielen järkkymiseen. Välillä nainen edustaa ihannetta,
mystistä kaunotarta, jonka valossa mies voi peilata itseään.
Nainen on Hoffmannin tarinoissa epärationaalinen, tuntematon olento;
jotakin vierasta, jota ei voi koskaan täysin saavuttaa.
Toisaalta useimmiten nainen kuvataan objektin lailla. Hän on
rakastumisen kohde; kaunotar, johon voi hullaantua, tai sitten hänen
tehtävänsä on muusan tavoin innoittaa miestä suuriin tekoihin;
taisteluihin, taiteeseen tai johonkin muuhun vastaavaan. Kovin tuntuu
olevan miehinen tämä tekijöiden maailma Hoffmannilla. Eikä
tekijäksi kelpaa mikä tahansa mies: hänellä täytyy olla
taiteilijan luonne ja siis kyky katsoa maailma eri tavoin kuin muut.
Haaveilijahahmojen,
taiteilijoiden ja naisten lisäksi Hoffmann on sekoittanut
tarinoihinsa myös selvästi rationaalisia ääniä: hahmoja, jotka
ovat proosallisesti kiinni fyysisessä todellisuudessaan. Heillä ei
ole kykyä ymmärtää elämää suurempia asioita. Heidän elämänsä
on tasaisen porvarillista olematta valtavan onnellista tai valtavan
onnetonta. He pitävät taiteellisten sielujen näkemää maailmaa
vain haihatuksena, ohimenevänä unikuvana, josta pääsee eroon
keskittymällä tähän ja nyt.
Jos
haluaa tutustua nykyfantasian juuriin, kannattaa tarttua Hoffmanniin.
1800-luvun alun maailma on erilainen kuin omamme, mutta se ei vähennä
tarinoiden psykologista tehoa. Vaikka tiedämme maailmasta enemmän
kuin silloin, emme luultavasti – toivottavasti – koskaan pysty
selittämään kaikkea. Tuntemattoman, oudon ja yöllisen ei soisi
ikinä katoavan mielikuvituksistamme; tai ainakaan niiden, jotka ovat
valmiita ja halukkaita sen näkemään. Yöllinen, vieras maailma
tuntuu olevan se, minkä Hoffmann itse näki katsellessaan
ympärilleen. Yökappaleita
saa toivomaan, että itsekin siihen pystyisi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti