Sudenmorsian – Hiidenmaalainen tarina (1928, julkaistu Otavan Keskiyön kirjastossa 2007)
Otetaanpas näin
itsenäisyyspäivän kunniaksi jotain klassisempaa kotimaista. Ei
kuitenkaan mitään sotaromaania tai kansakunnan rakentajaa, vaan
tällainen omalaatuinen fantasiatarina 1920-luvulta.
Metsänvartija
Priidik ihastuu piikatyttö Aaloon 1600-luvun Virossa.
Priidik ei välitä siitä, että Saatana on jo merkinnyt tytön
omakseen: punaiset hiukset ja noidanluoma vasemman rinnan alla
paljastavat tytön noidaksi. Avioliiton alku on auvoisaa, onnellista,
mutta sitten Aalo kuulee sisältään Metsän ynnä suden hengen,
Diabolus sylvarumin kutsun, jota ei voi vastustaa, ja muuttuu
ihmissudeksi.
Tarinassa on synkkyyttä, kohtalontuntua, symboliikkaa ja traagisuutta, mutta en sanoisi sitä kauhuksi. Ennemminkin se pyrkii luomaan sadunomaista maailmaa, joka sijoittuu jonnekin myyttiseen menneisyyteen.
Pienoisromaani
on kirjoitettu arkaaisella, vanhahtavalla kielellä.
Siihen tottuminen kestää aikansa, ja se voi tuottaa vaikeuksia,
mutta samalla se luo vahvasti tunnelmia ja ajankuvaa, jonkinlaista
rakennettua historiallisuutta. Tulee selvästi ilmi, että tarinan
kertoja on 1878–1956 eläneen Aino Kallaksen sijaan joku
aikalainen, 1600-luvulla elänyt kirjuri, joka pistää tapahtumia
muistiin.
Samalla
ei voi olla huomaamatta myöskään kertojan epäluotettavuutta. Tämä
kirjuri nimittäin koko ajan työntää tekstiin omaa moralistista,
kristillisen hurskasta arvomaailmaansa, joka tuomitsee Aalon
toiminnan. Lukijan sympatioita kuitenkin ohjataan juuri Aalon
suuntaan, lukijaa houkutellaan ymmärtämään naisen tekoja ja
säälimään hänen kohtaloaan.
Ihmissuden
elämää ei pidä ymmärtää kirjaimellisesti (vaikka voi toki
halutessaan). Ihmissusi on
allegoria jollekin muulle. Päivisin Aalo elää säädyllisen,
ahkeran, hiljaisen, tunnollisen vaimon elämää. Hän toimii
sosiaalisen yhteisön normien mukaan. Öisin hän antautuu suden
houkutukselle. Suden elämä kuvataan vaistojen, lihallisuuden,
elämän ilon kautta. Susi elää hetkessä, antautuu houkutuksille
eikä välitä siitä, mitä muut ajattelevat.
Suden
voi siis ajatella kuvastavan vaikkapa naisen seksuaalisuutta tai
seksuaalisuuden etsintää, uhmaa patriarkaalista yhteiskuntaa
vastaan tai halua elää omaa elämäänsä miehestä riippumatta.
Vaikka kertoja on moralistinen tuomitsija, hän pääsee silti
lähelle kuvaamaan sitä elinvoimaa, hurmiota ja iloa, jota sutena
juokseminen Aalossa aiheuttaa.
Nyt
tulee juonipaljastus: kapina johtaa kuitenkin lopulta tuhoon.
Yhteiskunta ei salli naisen itsenäisyyttä (tulipas tähän nyt
oivallinen liitos päivän juhlaan). Jo heti alussa, kun Priidik
näkee Aalon ensimmäisen kerran, nainen kuvataan seksuaalisesti
haluttavana, melkein objektina: mies katselee piilosta, kun lampaita
uittanut nainen riisuu ihoon tarttuvat märät vaatteensa rannalla.
Nainen on objekti, miehen omaisuutta; eihän sellaiselle sovi
itsenäisyyttä myöntää. Nainen nähdään seksuaalisten halujen
kohteena, mutta naisella itsellään ei saisi olla minkäänlaisia
haluja.
Suositeltavaa
luettavaa, minä ainakin tykkäsin.
Teos ei tunnu lainkaan vanhentuneelta, vaikka vanhahtavan tunnelman
onnistuukin tavoittamaan. Symboliikka ja myyttisyys henkii koko pienoisromaanista, mutta tarinan taustalla velloo tärkeitä, vielä
nykyäänkin ajankohtaisia teemoja.
Oikein hyvää
itsenäisyyspäivää ja joulun odotusta kaikille!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti